Можливості професійного зростання в умовах карантинних обмежень
Професійне життя науково-педагогічних працівників значно змінилось за останні півтора року. Внаслідок пандемії збільшилась кількість обмежень у спілкуванні, поїздках та участі у різноманітних наукових заходах. З іншого боку відбулась трансформація звичних параметрів конференцій, семінарів та тренінгів у онлайн формати, що стало своєрідною ознакою часу та значно розширило можливості бажаючих долучитися до них.
Активними учасниками подій щодо удосконалення професійних компетенцій у цей карантинний період стали викладачі кафедри кормовиробництва, меліорації і метеорології.
Залученість педагогічних працівників була зосереджена на кількох напрямках дистанційних заходів. Один з них - це курси підвищення кваліфікації НПП, які у сучасних умовах наукові установи України та зарубіжжя проводять переважно онлайн. Так викладачі кафедри Віталій Коваленко, Ірина Свистунова та Леся Бурко пройшли зарубіжне онлайн стажування за програмою «New and innovative teaching methods» у Латвійському університеті наук про життя та технологій.
Анна Ярош також стажувалася у дистанційному форматі за програмою «Smart specialization strategies. Estonian experience», Teadmus, Таллін (Естонія), «2nd International Course on Climate Change and Drought Management» та «7th International Course on Sustainable Irrigation Management» у Міжнародному аграрному науковому та навчальному центрі, Ізмір (Туреччина) та проходила підвищення кваліфікації за професійним спрямуванням у Інституті агроекології і природокористування НААН та Інституті водних проблем і меліорації НААН.
Іншим напрямком дистанційної активності викладачів кафедри та одним з актуальних викликів сьогодення у педагогічній діяльності є вдосконалення та урізноманітнення дистанційних методів навчання. Під час онлайн-занять кожен на собі відчув потребу та важливість нових педагогічних технік, адже утримати увагу студентів та заохотити їх до активної співпраці у дистанційному форматі набагато складніше, ніж під час традиційних аудиторних занять. На допомогу педагогам приходять тренінги, стажування, онлайн-курси з організації та створення такої активності. Такі заходи знайомлять викладачів з інструментами та алгоритмами їх застосування, до того ж, педагоги під час опанування цих технологій мають унікальну можливість побути у ролі студентів. Це допомагає краще зрозуміти як створюється мотивація та підтримка під час виконання робіт.
Надзвичайно змістовною та корисною стала освітня програма підвищення кваліфікації керівних, наукових, науково-педагогічних та педагогічних кадрів “Цифрові інструменти Google для закладів вищої, фахової передвищої освіти” організована Міністерством освіти і науки за підтримки Google Україна, до якої могли долучитися усі бажаючі НПП НУБіП України. Під час цього тренінгу у форматі спілкування з тренерами Академії цифрового розвитку слухачі отримали теоретичні та практичні знання щодо розширення можливостей використання цифрових інструментів для організації дистанційного навчання. Ще одна непересічна подія, у якій взяв участь Віталій Коваленко, тренінг «Making training video with Camtasia» у рамках програми “Digital Modernisation of Lecturing of Ukrainian Agricultural Universities”, Дісдорф (Німеччина), де розглядались основи технології створення навчального відео та особлива увага приділялась функціям редагування знятого матеріалу та поширення створеного продукту.
Цікавими пропозиціями та приводом для роздумів про можливості їх втілення у педагогічну практику запам’яталась “Зустріч з представниками фірми «Integrated Technology Laboratory LLC” щодо потенціалу дистанційного навчання.
Не менш важлива складова науково-педагогічної діяльності – це обмін науковою інформацією суміжних галузей агровиробництва. НПП кафедри під керівництвом професора Григорія Демидася незмінно беруть участь у роботі науко-практичних конференцій, що проводяться на агробіологічному факультеті. У цьому навчальному році Григорію Демидасю, Олесі Скриник, Лесі Бурко, Ірині Свистуновій вдалося долучитися до V Міжнародної науково-практичної онлайн конференції «Інновації в освіті, науці та виробництві», яка була присвячена 100-річчю ВСП «Мукачівський фаховий коледж НУБіП України», а співорганізатором її була кафедра рослинництва; іншим потужним заходом стала Міжнародна конференція «Ґрунти України: трансформація і відновлення родючості», організована кафедрою ґрунтознавства та охорони ґрунтів ім. проф. М.К. Шикули.
Ще один виклик НПП – володіння іноземними мовами. Викладачі кафедри постійно займаються удосконаленням своїх комунікативних навичок. Так доцент Леся Бурко успішно склала екзамен на знання польської мови (рівень В2). Анна Ярош пройшла курс англійської мови Course “Communication Skills”: Upper Intermediate від Grade Education Center.
Постійний саморозвиток – це вимога сьогодення та щоденна потреба викладацької праці. Технічні та технологічні засоби, які наразі є можливість використовувати допомагають реалізувати цю потребу з максимальною ефективністю!
За словами Льюїса Керролла, потрібно бігти з усіх ніг, щоб тільки залишатися на місці, а щоб кудись потрапити, треба бігти хоча б удвічі швидше!
Анна Ярош,
доцентка кафедри кормовиробництва,
меліорації і метеорології