Відкрите заняття з використанням педагогічної технології формування та розвитку критичного мислення

10 грудня 2019 року

          За останніми дослідженнями, 84 відсотки учнів негативно ставляться до навчання у школі. За умов, коли нас дедалі більше оточує середовище, створене розумом людини, вже не можна обмежитися простим накопиченням інформації про навколишній світ. Саме тому потрібні нові підходи до формування мислення, необхідні зміни у способі засвоєння інформації.

Основне завдання для студентів сьогодні - навчитися ефективно здобувати знання: необхідно сприймати нову інформацію, ретельно і критично її досліджувати, вивчати нові ідеї, бачити їх перспективу, висловлювати власні судження стосовно достовірності цих ідей, оцінювати і визначати їх загальну цінність на основі власних потреб і цілей. У цьому - сутність критичного мислення. Завдання викладача – організувати правильну, логічну та посильну розумову діяльність студентів. На початковому етапі це має відбуватися під його керівництвом, а далі вони мають навчитися сприймати явища, порівнювати їх, визначати характерні особливості. Навчити студента критично мислити - означає якнайкраще підготувати його до життя в демократичному суспільстві. Це дуже важливе завдання, а тому потрібно постійно добиватися його виконання. Не варто чекати, що студенти  прийдуть до критичного мислення лише тому, що їм казатимуть постійно: це важливо. Навчання стає ефективнішим, якщо студенти використовують увесь репертуар стратегій мислення. Воно стає результативнішим, коли будується на попередньому знанні та досвіді студентів. Тому на занятті з математики при розгляді теми «Найпростіші тригонометричні рівняння» викладач-методист Даль Н.В. створила всі необхідні умови для розвитку критичного мислення. Заняття проведено в сучасному, обладнаному відповідно до чинних вимог кабінеті, з використанням мультимедійного проектора, дошки, стенда «Тригонометричні функції», роздаткового матеріалу. Наявність відповідного середовища та умов для розвитку критичного мислення дала можливість першокурсникам розвивати впевненість у собі і розуміти цінність власних думок, брати активну участь у навчальному процесі, ставитися з повагою до різноманітних думок, бути готовими стверджувати чи заперечувати судження, аргументувати їх.

Заняття за технологією критичного мислення було побудовано за трифазною моделлю: актуалізація опорних знань та встановлення зв’язків, усвідомлення змісту, рефлексія (міркування). При цьому Наталя Валентинівна використала ефективні інтерактивні методи навчання математики: робота в малих групах, «Мозкова атака», керована діяльність, взаємонавчання та метод прогнозів. Актуалізація опорних знань студентів була проведена під час виконання та перевірки завдань математичного диктанту.

У ході пояснення нового матеріалу (міні-лекції) на занятті, використовуючи словесні та ілюстративні методи, викладач провела роботу по  повторенню та закріпленню основних тригонометричних понять та ознайомила студентів з формулами розв’язування найпростіших тригонометричних рівнянь. Розвитку критичного мислення студентів сприяло створення педагогом таких умов, як можливість запитувати, спостерігати, обговорювати різні аргументи, наголошення на тому, що інформацію, яку вони отримують, треба спочатку проаналізувати, перш ніж перетворити у знання, треба проявляти повагу до співрозмовника, навіть тоді, ви не згодні з його думками.

Пам’ятаючи, що однією з вимог успішної адаптації випускника закладу вищої освіти в суспільстві є вміння працювати з людьми та вміння працювати в колективі, Даль Н.В. практикує на заняттях організацію групової діяльності, під час якої реалізується також одна з основних ознак критичного мислення - соціальність. На відкритому занятті досвідчений викладач продемонструвала самостійну роботу чотирьох малих груп під керівництвом студентів-консультантів над виконанням практичних завдань з теми. При цьому викладач контролювала роботу груп, підтримувала консультантів, допомагала тим, хто цього потребував.

Використання технології формування та розвитку критичного мислення дало можливість зробити заняття більш цікавим, сучасним, активізувати пізнавальну активність студентів, розвивати їхні здібності.

Викладач-методист Даль Н.В. провела відкрите заняття на високому науково-методичному рівні.

                                                                                         А.Г. Заболотна, методист


Регіональні навчальні заклади (синій)Набір на навчання (синій)_2015Захисти дисертацій

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook