Онлайн-тур «Знайомство з системою підтримки агропродовольчого експорту Ірландії»: участь студентів та резюме заходу
Роль державних програм і заходів підтримки аграрного бізнесу стає все більш значимою у стратегіях розвитку країн, особливо тих, що розвиваються і прагнуть зробити експорт двигуном економічного зростання. При цьому скоординована інституціональна робота зі стимулювання експорту вважається найбільш вагомим фактором для забезпечення всебічної диверсифікації зовнішньоторговельної діяльності. Саме тематику підтримки аграрних підприємств, пошуку джерел фінансування через гранти та інвестиції, розвиток зовнішньоекономічної діяльності розглядають студенти під час навчання на спеціальності «Менеджмент» та магістерській програмі «Управління інвестиційною діяльністю та міжнародними проектами».
Онлайн навчання, звісно, має певні недоліки, але поряд з цим є і переваги: студенти мають значно більший доступ до заходів міжнародного партнерства. Один з таких заходів відвідали студенти магістри 1-го року навчання під керівництвом д.е.н., доцента кафедри виробничого та інвестиційного менеджменту Дєліні М.М. та студенти 3-го курсу, майбутні маркетологи, в рамках дисципліни «Проєктний аналіз», яку викладає к.е.н., доцент кафедри виробничого та інвестиційного менеджменту Биховченко В.П.
Інструменти державної підтримки аграрного експорту презентували Шонна Белла та Рейчел Віздом з Міністерства сільського господарства, продовольства і моря Ірландії (Department of Agriculture, Food and the Marine) в рамках онлайн-туру «Знайомство з системою підтримки агропродовольчого експорту Ірландії», що проходив 18 листопада 2020 року. Захід було організовано проєктом Agritrade Ukraine. Експерти ознайомили учасників із основними заходами з підтримки розвитку аграрного бізнесу та експорту. Зокрема, мова йшла про десятирічну національну стратегію розвитку агропродовольчого сектору «Food Wise 2025», що прийнята у 2015 році урядом Ірландії. В ній зазначається особлива роль сектору в економіці Ірландії та розглядаються шляхи по реалізації його потенціалу. Значну увагу приділяється експортній складовій, достатньо сказати, що одним з слоганів стратегії є «Local Roots, Global Reach», який передає важливість саме зовнішніх ринків. Результативним показником даного програмного документу закріплено нарощування зовнішніх поставок аграрної продукції до 2025 року на 85% до 19 млрд. €.
Також відзначалась важлива роль держави в підтримці бізнесу. Органом який здійснює загальне керівництво, відповідальний за розробку та реалізацію політики виробництва та експорту продовольства є Міністерство сільського господарства, продовольства та мореплавства Ірландії. В рамках загального веб-порталу міністерства функціонує окремий розділ «Портал експортної інформації». На ньому можна отримати інформацію щодо умов доступу до ринків та сертифікації в розрізі країн та товарів та знайти необхідну контактну інформацію.
Участь у таких заходах наших студентів дозволяє якісно підготуватись до написання магістерських робіт, оперуючи отриманим даними, фактами та знаннями. Також спираючись на досвід найкращих міжнародних практик функціонування дієвих мереж з підтримки та просування експорту, можна відзначити базові принципи, дотримання яких дозволить вибудувати більш ефективну та стійку систему і ці пропозиції можуть бути викладені у магістерських роботах наших студентів.
Ірина Титарчук,
доцент кафедри виробничого
та інвестиційного менеджменту