Горизонти професійної самореалізації аспірантів-гуманітаріїв: «вимираючі динозаври» чи перспективні та затребувані фахівці на ринку праці

6 березня 2021 року

 В суспільній свідомості останніх років утвердилася утвердилося вкрай тенденційне переконання про безперспективність гуманітарної освіти для професійної самореалізації. Невпинна діджиталізація супроводжується різким спалахом популярності серед вступників ІТ-спеціальностей, працевлаштування яких не викликає жодного сумніву. Натомість професійне майбутнє гуманітаріїв виглядає туманним і похмурим. Спростування цього стереотипу відбулося під час публічної онлайн-розмови директорки Українського культурного фонду Юлії Федів зі студентами, аспірантами та викладачами українських вишів, що відбулася 5 березня 2021 року. Активну участь у заході взяли й викладачі та аспіранти кафедри філософії та міжнародної комунікації гуманітарно-педагогічного факультету Національного університету біоресурсів і природокористування України.

   Під час зустрічі пані Юлія Федів розповіла історію створення Українського Культурного Фонду, як незаленої української інституції, що на конкурсній основі надає фінансову підтримку для реалізації різноманітних культурних проєктів, його структуру, водночас зауваживши, що основним джерелом фінансування цієї інституції стали шкідливі звички українців (тютюнопаління, веселі свята з алкогольними напоями та азарт). Розповідаючи про «тиху революцію» у фінансуванні культурних проєктів, спікер звернула особливу увагу на відкритість Українського культурного фонду до співпраці не тільки з українськими вишами, а й студентами, аспірантами та викладачами. Зокрема, Юлія Федів звернула увагу на те, що Український культурний фонд наразі може і готовий виступати базою практики для студентів і аспірантів гуманітарних спеціальностей, відкритий до фінансування цікавих культурних проєктів на конкурсній основі. Учасниками конкурсних програм УКФ можуть стати студенти, аспіранти та всі бажаючі, що досягли 18-річного віку. УКФ, як зауважила спікер, фінансує освітні проєкти, фестивалі, виставки візуального мистецтва тощо. Популяризація та формування української культури, споживачами якої стануть і самі українці, надважливе завдання УКФ. З огляду на це, пані Юлія запросила освітньо-наукову спільноту подавати культурно-освітні проєкти та наукові праці, які популяризують та/чи формують українські культурні продукти, що споживатиме українська та міжнародна спільнота.

 

   Цікавим для аспірантів кафедри філософії та міжнародної комунікації стало запрошення пані Юлії Федів до роботи УКФ на волонтерських засадах. Така робота, як зауважила спікер, дає можливість студентам та аспірантам зрозуміти особливості роботи держслужбовців та отримати необхідні для самореалізації у цій царині вміння та навички. Волонтери та студенти, що проходять практику в УКФ нерідко тут і працевлаштовуються, стаючи першими претендентами на вакантні посади.

 

   Надзвичайно цікавим для усіх учасників зустрічі стало окреслення необхідних компетенцій для професійної самореалізації держслужбовців. Серед них:
1. Стресостійкість.
2. Здатність швидко та якісно обробляти великі масиви інформації.
3. Креативність, поєднана з гнучкістю, як умінням діяти за правилами.
4. Знання законодавства в обраній царині.
5. Командна робота.
6. Місійність. Держслужбовці усіх рангів, як зауважила пані Юлія, мають чітко розуміти, що не матимуть високих доходів, водночас повинні чітко усвідомлювати місію своєї роботи.
7. Знання іноземної мови та здатність працювати у міжнародному контексті.
8. Здатність до самоосвіти.
   Розкриваючи необхідні для професійної самореалізації на державній службі компетенції пані Юлія Федів зауважила, що професіонали в гуманітарній царині наразі є дуже затребуваними. Особливо гостро наразі відчувається брак культурних менеджерів, фахівців здатних творити різні культурні продукти тощо.

   До розмови долучиться проректор з наукової роботи Київського національного університету імені Тараса Шевченка пан Володимир Бугров, який поділиться своїм баченням того, як має формуватися запит ринку і як на нього має відповідати вища школа. Акцентуючи увагу на цих питаннях, пан Володимир Бугров звернув увагу до питання компетенцій. які поки-що дуже амбівалентно сприймаються в освітньо-науковому середовищі. На думку спікера, це зумовлено тим, що сучасна освіта працює за старим стереотипом – надати студентам якнайбільше фактичних знань, частина яких губиться у процесі професійної самореалізації. Знання, які дають університети часто стають незатребуваними роботодавцями, що. У підсумку своєму, стає проблемою не тільки випускників, вишу – він втрачає свою привабливість в очах вступників. З огляду на це, на думку пана Бугрова взаємодія вишів з роботодавцями сьогодні є важливою складовою підвищення престижу вишу.

   Поряд з вказаним, Володимир Бугров звернув увагу на виявленні соціологічними дослідженнями стереотипи студентів та абітурієнтів різних вишів, які стають однією з причин неефективності профорієнтаційної роботи. Подолання такого стереотипного мислення, на думку спікера, сприятиме підвищенню престижу вишів та гуманітарної освіти, котра має бути орієнтована формування здатності до обробки великих масивів інформації, а не отримання широкого спектру часом мало затребуваних роботодавцями знань.
   Розмова видалася цікавою та плідною, свідченням чому стали запитання. Центральне місце серед яких посіла тема практики в УКФ. Відповідаючи на них, пані Юлія Федів запевнила учасників зустрічі, що УКФ відкритий і готовий до співпраці волонтерів, практикантів, заявок у конкурсні програми та готовий долучитися до обговорення освітніх та освітньо-наукових програм.

Світлана Сторожук,
професор кафедри філософії та міжнародної комунікації

Набір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертацій

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook