Проєкт «School of Practical Psychology»: «АВА-терапія (Applied Behavioral Analysis)  це ефективний метод реабілітації дітей з аутизмом»

11 лютого 2021 року

     Розлади спектру аутизму - це один із найпоширеніших видів розладів психологічного розвитку у дітей, який характеризується порушеннями у сферах соціального розвитку дитини, розвитку мови, здатності спілкуватися, а також стереотипною, обмеженою поведінкою.

Дослідники виокремлюють цілу групу розладів спектру аутизму (РСА), оскільки існує декілька можливих форм порушень. Діти з РСА можуть дуже відрізнятися за здатністю встановлювати контакт з оточуючими як за допомогою мови, так і невербального спілкування, а також за рівнем інтелектуального розвитку. Важко відшукати хоча б двох дітей із однаковими симптомами аутизму. Діагностика РСА вимагає компетентної команди фахівців – дитячого психіатра, психолога, логопеда, спеціального педагога. Завданням фахівців є у співпраці з батьками всебічно обстежити дитину, рівень її розвитку у різних сферах і лише тоді на основі встановлених діагностичних критеріїв та із застосуванням спеціальних діагностичних шкал та протоколів визначити остаточний діагноз дитини, а також можливі супутні розлади та проблеми.

Сьогодні у кожної 60-ої дитини діагностується РАС. Аутизм діагностують у кожного 37-го хлопчика та у кожної 151-ї дівчинки (Autism Speaks, 2018 рік). В Україні кількість пацієнтів із РАС, які перебувають на обліку, зросла з 662 осіб у 2005 році до 7491 пацієнта в 2017 році. Ця статистика неповна: в Україні через низький рівень діагностики багато батьків не хочуть ставити дітей на облік.

Лікування РАС та його ефективність значною мірою залежать від віку пацієнта, тяжкості порушень у тих чи інших психічних сферах, зокрема, рівня когнітивного функціонування, розвитку мовлення, рухових функцій, наявності супутних розладів, дії факторів середовища, таких як сімейна та соціальна ситуація, рівня освіти, охорони здоров’я та соціальної допомоги. На сьогодні програми, засновані на поведінковій терапії (Applied Behavioral Analysis ), спрямовані на поліпшення спілкування батьків з дитиною, а також акцентовані на розвитку комунікативних та соціальних навичок та потребують фаховості психологів у їх реалізації.

Саме висвітлення актуальності проблеми спонукала учасників проєкту School of Practical Psychology «Школа практичної психології» кафедри психології організувати вебінар з Оленою Цимбаленко, психологом, корекційним педагогом, aba-терапевтом, засновницею Громадської організації «Центр АВА-терапії».

Модератор заходу - професор кафедри Світлана Яшник.

На зустрічі було обговорено низку важливих питань щодо ранньої діагностики порушень розвитку дитини та їх корекції. Зокрема, доповідачка, звернула увагу на корекційні методики для дітей з РАС, які розподіляються на декілька напрямів: поведінкові підходи; розвивальні підходи; сенсорно-перцептивні підходи; еклектичні підходи. Олена Цимбаленко зауважила, що метою ABA є підвищення рівня бажаної поведінки та зниження рівня небезпечної або проблемної поведінки дитини, яке може заважати навчанню та ефективній соціальній взаємодії. ABA-терапія використовується для поліпшення мовних і комунікативних навичок, уваги, пам’’яті та академічних навичок. Метод ABA зосереджується на стратегіях позитивного підкріплення, що являють собою істотну підтримку дітям, які зазнають труднощів у навчанні або опануванні нових навичок. Також АВА-терапія займається корекцією проблемної поведінки, яка заважає нормальному функціонуванню дитини, за допомогою процесу, що має назву «функціональна оцінка поведінки».

Слухачі окреслили для себе особливості навчання в «Центрі АВА-терапії», що будується на основі прикладного Аналізу Поведінки (АВА), заснованого на теорії оперантного навчання Б.Ф.Скінера. Команда Центру переконана в тому, що із застосуванням АВА можливо сформувати будь-які навички в дитини, але для побудови ефективної навчальної програми необхідно визначити найбільш важливі, соціально значимі навички і починати навчання саме з них. Участь сім'ї в навчанні дитини є необхідною. У зворотному випадку ефективність навчання істотно знижується.

Програма навчання залежить від початкових навичок дитини, віку, особливостей сприйняття, поставлених цілей. Для кожної дитини програма складається індивідуально і коригується в міру необхідності. Одне з основних переваг АВА щодо багатьох інших корекційних методик - це чітке розуміння цілей, що дає можливість планувати і об'єктивно оцінювати ефективність втручання.

Зустріч однодумців, яка не залишила байдужою кожного учасника! Явище аутизму, яке має місце в українському суспільстві, повинно мати комплексний підхід щодо його вирішення. На даний час в Україні при наданні медичної/психологічної допомоги пацієнтам з аутизмом не створено структурованих аутизм-команд. Проте, спеціалізована медична/психологічна допомога пацієнтам з РАС надається різними спеціалістами відповідно до наявних потреб пацієнта, місцевих ресурсів та маршрутів допомоги.

Дякуємо, Олені Цимбаленко, за отриманий безцінний досвід, усвідомлення міри професійної відповідальності та за надану можливість формування практичних вмінь майбутніх психологів на основі забезпечення базою практики «Центр АВА-терапії».

Чекаємо наступної зустрічі на проекті!

School of Practical Psychology

 

Керівник проєкту «School of Practical Psychology»

доцент кафедри психології

Лариса Афанасенко

Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook