Професор Недосєков Віталій Володимирович – член робочої групи щодо розробки рекомендацій з гармонізації навчальних планів до вимог МЕБ

25 вересня 2020 року

22 вересня 2020 року у Науково-методичному центрі ВФПО (Науково-методичний центр вищої та фахової передвищої освіти) відбулось онлай-засідання робочих груп щодо розробки рекомендацій з удосконалення навчальних планів та програм з підготовки лікарів ветеринарної медицини відповідно до вимог МЕБ (Проект технічної допомоги ЄС “Вдосконалення законодавства, контролю та проінформованості у сфері безпечності харчових продуктів, здоров’я та благополуччя тварин в Україні” (ILCA).

Факультет ветеринарної медицини та  кафедру епізоотології, мікробіології і вірусології представляв професор Недосєков Віталій Володимирович.
Попередньо проводилося обговорення необхідності універсалізації навчальних планів на Раді деканів ветеринарних факультетів України з розглядом цілей та шляхів реалізації. За основу було взято навчальні плани МЕБ (організація, в якій Україна перебуває з 1995 року і яка є референс-організацією щодо питань хвороб тварин і якості продуктів харчування в ВТО).

   

МЕБ рекомендує, щоб запропонований план підготовки лікарів ветеринарної медицини був основою, на базі якого кожна країна розробляла свої плани.
Відповідно, метою цього проекту є аналіз наших планів і розробка рекомендацій щодо їх гармонізації з планами МЕБ. Під час обговорення професор Недосєков підкреслив, що наші навчальні плани вже зарекомендували себе в підготовці лікарів ветеринарної медицини, проте в умовах глобалізації та інтеграції у світовий ветеринарний простір необхідно врахувати ті позитивні моменти МЕБ, які допоможуть нам вдосконалити наші плани і зробити їх ще більш привабливими не тільки для наших, а й для зарубіжних студентів.
Торкнулися також ряду спірних і дискусійних питань, в тому числі понятійних питань, так поки що не маємо відповіді на те, як будемо називати нашу дисципліну «Епізоотологія» або «Ветеринарна епідеміологія», незважаючи на семантичні розходження, в країнах ЄС і в навчальних планах МЕБ використовується термін «Епідеміологія», який охоплює закономірності розвитку і поширення інфекційних патогенів без прив'язки до людини, тварин, птиці, комах, бджіл. Ймовірно це обґрунтовано – але нам необхідно прийняти власне рішення.
Особливістю засідань було те, що будь-яке питання починали з фінальної стадії. Так, критерієм оцінки лікаря ветеринарної медицини є рівень підготовки фахівця після отримання диплома, буквально в перший день після випуску (тому дивно звучить (компетенції першого дня), але саме такий зміст вкладається у це.

За рекомендаціями МЕБ є 11 базових компетенцій, за якими студенти повинні мати базовий рівень (в країнах ЄС цей рівень встановлюється не викладачем ВЗО, а незалежними агенціями та асоціаціями).
Тому на даному етапі було створено п’ять комісій (три з них очолюють професори нашого факультету), які протягом 10 днів відпрацьовують питання оптимізації та гармонізації наших навчальних планів і МЕБ.
Прогнозуючи ситуацію, вже можна сказати, що попередній аналіз показує необхідність пошуку можливостей внесення нових компетенцій студентам не тільки з ветеринарної епідеміології, а й економіки і управління здоров'ям тварин, національного і міжнародного ветеринарного законодавства, а також зоонозів і громадського здоров'я та низки інших дисциплін.
Питання необхідності впровадження «Економіки та управління здоров’ям тварин» неодноразово дискутувалися на різних рівнях, зокрема, в підготовленому викладачами кафедри навчальному посібнику «Організація та економіка ветеринарної справи», який вже отримав позитивні відгуки від наших колег-епізоотологів.

Під питанням залишається дисципліна «Патологія», яка повинна бути основною дисципліною, яка формує світогляд лікаря ветеринарної медицини і є базою його мислення як спеціаліста.
Більш того, гостро стоїть питання підготовки студентів по ряду дисциплін, на кшталт: біостатистика, біофізика, моделювання інфекційних і епізоотичних процесів та ін.
Безумовно, надзвичайно важливим є мультидисциплінарний підхід у підготовці лікаря ветеринарної медицини. Наприклад, вивчення дисципліни «Хвороби жуйних» повинне враховувати і принципи та алгоритми благополуччя тварин, і забезпечення громадського здоров’я, і обігу ветеринарних препаратів. Компетентність щодо здатності проводити евтаназію з дотриманням біотичних принципів формується в рамках дисципліни «Анестезіологія», якої немає у більшості українських ФВМ, забезпечує формування компетентності щодо проведення протиепізоотичних заходів. Формування низки компетентностей щодо правильного застосування ветеринарних препаратів обов’язково включає здатність до використання алгоритмів антибіотикотерапії, яка формується на всіх клінічних дисциплінах.
Причому, це удосконалення необхідне як у базовій, так і післядипломній освіті. Одночасно необхідно удосконалювати і приводити до світових стандартів всі блоки освітньої підготовки лікарів ветеринарної медицини.

Віталій Недосєков

Максим Жуковський

Набір на навчання (синій)_2015Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook