Реалізовуємо програму «Громадянин, фахівець, патріот»: досвід кафедри соціальної роботи та реабілітації

4 березня 2020 року
     Процес навчання студентів невід’ємно пов’язаний зі комбінуванням декількох різних форм освітньої активності. Задля підвищення рівня ефективності засвоєння знань класичні аудиторські заняття мають чергуватися із такими, що через зміни типу діяльності допомагають зняти напругу, «перемикнути» увагу, подивитися на предмет дослідження під оригінальним кутом.

     Особливо важливим є включення такого типу занять до освітньої програми першокурсників, адже звичка до, власне, університетського навчання у вказаної верстви студентства ще формується. Саме через необхідність підвищення ефективності навчального процесу студенти-першокурсники Національного університету біоресурсів і природокористування України, що навчаються за освітньо-професійною програмою «Соціальна робота», протягом першого року навчання приймають активну участь заходах, які організовуються науково-педагогічними працівниками кафедри соціальної роботи та реабілітації. В якості прикладу такої позааудиторської роботи слід вказати декілька напрямків, зокрема: екскурсії, відкриті лекції із запрошеними гостями, відвідання позауніверситетських заходів, заняття на свіжому повітрі, семінари із обговорення актуальних проблем, тощо. Власне завдяки поєднанню вказаних типів активності із процесом навчання можна отримати подвійний ефект: пізнання поєднується із відпочинком.

     Наглядним прикладом використання такого педагогічного підходу є екскурсія. Ще на початку вересня викладачі кафедри соціальної роботи та реабілітації здійснили разом зі студентами три захоплюючі подорожі, кожна з яких познайомила студентів із визначними пам’ятками української столиці. Перша екскурсія була присвячена Маріїнському парку. Друга подорож була присвячена трьом визначним пам’яткам культури та історії нашої держави: університету ім. Тараса Шевченка, Володимирському собору та Національній опері України. Відвідування вказаних пам’яток дало змогу студентам доторкнутися до духовних скарбниць українського народу, побачити на власні очі всесвітньовідомі твори образотворчого мистецтва, дізнатися про традиції та символіку християнського храмобудування, познайомитися із історією міста. Під час третьої екскурсії студенти гуманітарно-педагогічного факультету відвідали найбільшу святиню столиці – Києво-Печерську лавру. Протягом подорожі вони дізналися про історію старовинного монастиря, дива лаврських печер, які супроводжували обитель впродовж віків, та про культурну спадщину, що надала Лаврі світове визнання. Вже на початку другого семестру, майбутні соціальні працівники відвідали Національний музей історії медицини. Екскурсія призвела на першокурсників незабутнє враження: вони на власні очі побачили, яким чином відбувався розвиток української медицини від стародавніх часів до сьогодення. Під час прогулянки музеєм студенти дізналися про еволюцію методів соціальної роботи, яка з давніх-давен була невід’ємною складовою процесу догляду за людиною.

     Не менш ефективною виявила себе й інша форма урізноманітнення навчального процесу – лекція із запрошеним гостем. Так, протягом першого семестру до майбутніх соціальних працівників завітало декілька непересічних особистостей, які поділилися зі студентами власним життєвим досвідом. Зокрема, дослідниця ведичної культури пані Тетяна Таран познайомила майбутніх соціальних працівників із секретами давньоіндійської цивілізації, мешканці якої споконвіку шукали гармонії зі всесвітом. Крім того, дослідниця розповіла першокурсникам про ведичні засади формування порядку дня. Годі й казати, що такі знання не лише стануть у нагоді студентам в процесі їхнього пізнання світу, а й допоможуть якісно та ефективно гармонізувати життєвий ритм, розкрити глибини власного творчого потенціалу. Втім, задля всебічного розвитку професійних навичок майбутні соціальні працівники мають вміти не лише ефективно користуватися власним часом, а й вміти спілкуватися із людьми, які здобули непересічний досвід, в тому числі й досвід бойових дій. Саме для ознайомлення студентів гуманітарно-педагогічного факультету з проблемами ветеранів збройного конфлікту на Сході, його викладачі запросили цікавого гостя, – командира добровольчого батальйону «Айдар» Валентина Лихоліта, відомого під позивним «Батя». За словами комбата до людей, які отримали психологічну травму під час війни необхідно шукати індивідуальний підхід. Майбутній соціальний працівник має перш за все спілкуватися із ними, адже дружня розмова – найкращий спосіб реабілітації людей із психологічними травмами. Людина повинна повірити соціальному працівнику та відкритися. Разом вони зможуть опрацювати травматичний досвід, набутий під час війни. Слід зауважити, що такі зустрічі є дуже корисними для студентів, адже допомагають отримати не лише теоретичні знання про специфіку реабілітації ветеранів, а й дізнатися про справжні проблеми воїнів, які мріють повернутися до повноцінного мирного життя.

     Задля отримання більш широкого досвіду спілкування із різними людьми протягом першого навчального семестру студенти-першокурсники відвідали низку заходів, які відбувалися, зокрема в столичній мерії. Саме таким заходом був фестиваль дитячих талантів «Квітуча Україна», в якому прийняли участь ансамблі дитячої самодіяльності з усієї країни. Під час фестивалю майбутні соціальні працівники привітали гостей заходу власним виступом. Студенти-першокурсники Олександр Алєксєєв та Анастасія Кирилюк зачитали промову та вірша, присвяченого нашій Батьківщині, та поздоровили учасників «Квітучою України» зі святом Захисника України. Також на заході були присутні поліцейські із Канади, які приїхали до нашої країни, щоб поділитися досвідом роботи. Від канадців студенти дізналися про специфіку роботи соціальних працівників у їхній країні, а, що найголовніше, про методи реабілітації військовослужбовців, що постраждали під час бойових дій. Розмова видалася плідною: майбутні соціальні працівники запросили гостей із Канади до стін власного університету, щоб ті мали змогу не лише поділитися власним досвідом роботи із соціально незахищеними верствами населення, а й дізнатися про існуючі наукові програми НУБіП, присвячені методикам реабілітації. Іншим заходом, який відвідали здобувачі освітньо-професійної програми «Соціальна робота» став фестиваль «Юнь Києва», який відбувся у столичному Маріїнському парку. Даний захід привернув увагу молодого покоління не лише зі столиці, а й з інших міст України. Під час фестивалю майбутні соціальні працівники займалися суспільно корисною справою: допомагали волонтерам орієнтувати учасників фестивалю. Студенти отримали корисний досвід організації та проведення дитячого соціального заходу, головним завданням якого є реабілітація майбутнього покоління через дозвілля.

     Наостаннє слід відмітити ще один вид позаудиторної активності студентів, які виявив неабияку ефективність. Мова йде про пари на природі, які проходили на території дендропарку НУБіП України. Під час одного із таких занять студенти дізналися про феномен інклюзивності та обговорили із викладачами кафедри перспективи його розвитку на українських теренах. Зокрема, першокурсники порадили розпочинати з основного – привернення уваги громадськості до проблеми популяризації принципів інклюзивності в українських містах та місцях відпочинку. Крім того, на їхню думку, невід’ємною частиною процесу поширення зазначених принципів є просвітницька робота серед населення. Під час заняття студенти дійшли згоди, що відсутність інклюзивності є наслідком прихованої, а подеколи й явної, дискримінації людей із інвалідністю. Відповідальний соціальний працівник та небайдужий громадянин має вільно говорити про це. Боротьба із поширеними в соціумі кліше та стереотипами стане початком подолання дискримінації та стимулюватиме поширення принципів інклюзивності в Україні.

     Резюмуючи вищесказане слід зауважити, що вказані види роботи зі студентами не лише якісно впливають на процес засвоєння ними нової інформації, що викладається в межах освітньої програми, а й суттєво сприяє процесу адаптації першокурсників до самостійного життя в великому місті. Позааудиторні заняття надають змогу майбутнім соціальним працівникам не лише розширити власний світогляд, а й познайомившись із новими, непересічними, людьми отримати незабутній досій спілкування. Саме досвід комунікації із різними людьми та вміння шукати до них індивідуальний підхід, разом зі знанням теорії соціальної роботи, визначатимуть, у майбутньому, високий професійний рівень випускників НУБіП України.

Антон Фоменко,
кандидат філософських наук,
асистент кафедри соціальної роботи та реабілітації

 

Набір на навчання (синій)_2015Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook