Вітчизняний і світовий досвід виробництва нішевих овочевих культур – нашим гуртківцям-овочівникам

March 4, 2017

      Цього тижня відбулось чергове засідання наукового студентського гуртка «Овочівник», на якому піднімали питання щодо впровадження сучасних підходів до технологій вирощування і післязбиральної доробки нішевих овочевих культур в Україні. Ці питання обговорювали 20-21 лютого цього року в м. Дніпро на Другій національній аграрній конференції: «Мільйон з гектара». В обговоренні проблеми прийняли участь вчені та практики з усіх регіонів України, а також ведучі консультанти у сфері промислового виробництва овочевих, плодових і ягідних культур.

      Овочівництво в Україні стало новим і приваблюючим бізнесом. За останні роки досягнуто позитивних результатів у збільшенні врожайності, валових зборів, якості овочів й об’ємів експорту. Поряд з цим, аналіз сучасного стану овочівництва та городництва у господарствах різних форм власності і маркетингу свідчить про появу нових проблем, які гальмують позитивний розвиток галузі. Це стосується багатьох політичних, економічних, технологічних і маркетингових сторін розвитку. Ці та деякі інші негативні сторони виробництва створили моменти перевиробництва і сильної конкуренції навколо дуже вузького кола овочевих рослин. Практично весь бізнес опирається на овочі борщової групи, помідора, огірка та деяких інших.      

      Способів вирішення перерахованих проблем багато, однак за словами професора, в минулому завідувача кафедри овочівництва НУБіП України, Зеновія Деонизовича Сича існує три основні способи подолання через безперервне впровадження інновацій в технології вирощування, післязбиральної підготовки і розширення асортименту. Доповідач акцентував увагу на суттєве значення останнього напряму інновацій, тобто в розширенні асортименту, який стоїть в основі розвитку. Цей напрям виключно різноманітний і вирішується за рахунок засвоєння технологій вирощування нових видів; створення нових сортів і гетерозисних гібридів; впровадження нових способів маркетингу готової овочевої продукції на ринку.

  

     Для розвитку дрібних і середніх фермерів економічно вигідним є вирощування нових видів. Цей напрям тяжкий з психологічної точки зору, як для виробництва, маркетингу і особливо для споживача. У деяких країнах створені навіть інститути, які розробляють стратегію проникнення нового виду, сорту, продукту чи інших інновацій на ринок. Незважаючи на трудності, результати зусиль приносять щедрий прибуток і вдячність споживачів за нову можливість покращити стан здоров’я. Серед перспективних видів, які відомі, але поки що не мають великого комерційного значення на ринку в Україні, варто віднести:
• з родини капустяні: капуста брюссельська, савойська, кольрабі, китайська, пекінська, рукола (індау і дворядник), гірчиця салатна, крес-салат, редька дайкон, ріпа, редька лобо ( в т.ч. редька маргеланська зелена);
• з родини бобові: овочеві види на лопатку вігни, квасолі, бобів кінських, тетрагонолобуса, доліхоса, гороху цукрового, сої овочевої;
• селера і скорцонера;
• цибуля порей і багаторічні види цибулі;
• зеленні (васильки, коріандр, фенхель);
• багаторічні (м’ята, меліса, ревінь, спаржа);
• плодові (бамія, помідор і перець з різною формою і забарвленням плодів);
• нові види культурних грибів, які також є частиною особливої галузі овочівництва.
      В Україні не до кінця ще використані всі резерви фермерських господарств щодо впровадження інновацій у виробництво. Моніторинг успіхів у світовому овочівництві та баштанництві свідчать про основну причину відставання, а саме – несвоєчасно запроваджують нові та вигідні ідеї. Водночас за словами Андрія Ярмака, економіста інвестиційного департаменту ФАО, щоб бути успішним гроші – не головне. Лише філософія мислення і репутація зможуть забезпечити успіх, а гроші будуть наслідком, а не причиною. Для того, щоб конвертувати філософію в гроші потрібно пам’ятати слова Пітера Друкера: «Тільки маркетинг та інновації заробляють гроші. Все решта – це витрати!». Потрібно не боятись шукати нові прибуткові ніші та не економити на ринкових дослідженнях. Перспективні нішеві культури мають свої переваги, а саме: невеликі площі вирощування, можливість отримання інвестицій, відсутність жорсткої конкуренції.
Про перспективи розвитку нішевих культур свідчить комплексний підхід до вирішення проблеми, який ґрунтується на практичних результатах співпраці Українського проекту бізнес-розвитку плодоовочівництва із фермерськими господарствами, провідними постачальниками сучасних, високоефективних матеріально-технічних ресурсів, переробними підприємствами, супермаркетами, оптовими компаніями тощо. Проект фінансується Міністерством Міжнародних справ Канади та є рішенням проблем дрібних і середніх фермерів, які мають змогу залучати інвестиції в модернізацію виробництва та післязбиральної доробки, що підвищує рівень розвитку бізнесу. Прикладом кооперації та вирощування нішевих культур є компанії «Агро-Патріот» в Одеській області, де вирощують часник на площі 30 га та «Агро-Фокус» в Херсонській області, які спеціалізуються на вирощуванні спаржі (площа 3,4 га) та шафрану (площа 40 соток). В ТОВ «Агроаналіз» Херсонської області вирощують й високоприбутковий батат розсадним способом зеленими черенками без коренів, так званими «сліпами».
     В Україні також є подібні приклади в Київській області. В «Розетта-Агро» створили промислову плантацію спаржі для отримання зелених і відбілених пагонів. Фермер Антон Дундій звернув увагу на вирощування зеленних рослин, помідора й огірка з точки зору органічного овочівництва у відкритому і закритому ґрунті.
     Економічну ефективність вирощування часнику і гарбуза на невеликих площах в Україні представив директор Агрофірми «Чистий продукт» в Донецькій області Сергій Паращенко. Тут, на сучасному рівні засвоєні технології вирощування і просування на ринок часнику і гарбуза для столового напряму, які забезпечують високий чистий дохід.
      На засіданні наукового гуртка овочівники засвоїли основні ідеї вирощування і просування нішевих культур в Україні. Секретом успіху є нові пропозиції для розширення асортименту, ефективна модель бізнесу та продуманий маркетинг. Поширюючи нову овочеву рослину, варто звернути увагу на найінтимнішу струну споживача, а саме – його здоров’я, яке досягається через здоровий образ життя і повноцінне харчування. Лише в такому випадку виробники отримають пристойний прибуток, а покупці задовольнять потреби, розширюючи споживання овочевого різноманіття. А для цього потрібні вузько профілюючі спеціалісти, які знають особливості вирощування, зберігання і реалізації нішевих овочевих культур.

Науковий керівник гуртка,
доцент кафедри овочівництва
Бобось І.М.

 


Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)Набір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook